Vakar pie mums viesojās Montesori pedagoģe Ņina Stepanova. Mūsu tikšanās tēma bija „Bērna iekšējā dzīve un Montesori metode”
Atļaušos teikt, ka šāds vakars pie mums vēl nebija bijis. Ņinas harizma, miers, pieklusinātais tonis, iekšējais starojums paņēma mūs pilnībā. Atstāstīt to, ko Ņina stāstīja, tā īsti nemaz nevar (nu sausi tas sanāk), jo Ņinas starojumu uz papīra aprakstīt grūti.
Bet nu dažus momentus uzrakstīšu. Tos, kuri aizķēra mani.
- Marija Montesori iesaka nevis vairāk runāt, bet vairāk darīt. Lai bērns sevi saglabātu, viņš dzird tikai 30% no tā, jo apkārt visur ir troksnis
- Bērni zina visas pogas, uz kurām jāspiež, lai no mums saņemtu vairāk.
- Bērns atbildi meklē uzreiz. Bērna spontānā interese par kādu lietu – sensitīvais (jūtīgais) periods bērna attīstībā. Jūtīgajā periodā bērns dziļi ilgojas veikt konkrētas darbības. Dabā viss ir cikliski. Bērna sensitīvie periodi nāk un iet. Vienīgi daba ir parūpējusies, lai šie sensitīvie periodi vairs neatkārtotos. Ja Jūs konkrētā sensitīvā periodā neļaujiet bērnam gūt atbildi uz viņam interesējošām lietām, tad solis bērna attīstībā varētu būt palaists garām, un šādam robam var būt arī tālejošas sekas.
- Bērns nemitīgi un skaļi runā, jo viņam bail, ka viņu nedzird. Jo bērns skaļāk runā, jo lielāka iespējamība, ka jūs viņu nedzirdat.
- Bērnam nav loģiskā domāšana. Viņi paņem visu, kas ir vidē, un mēs – vecāki esam svarīgākais vides elements.
- Ja neziniet kā reaģēt konkrētā situācijā – apstājaties!
- Bērns no dzimšanas līdz 6 gadu vecumam izdara to, ko visā mūžā vairs nekad neizdarīs. Bērns šajā laikā izveido pamatu, uz kā vēlāk būvēs savu dzīvi –būvēs vai nu savu mājiņu vai debesskrāpi.
- Bērnu ķermenis ir mazs, bet vispārējais ir liels. Viņi mūs atkož no viena acu skatiena.
- Visaktīvākais gads cilvēka dzīvē ir pirmais gads – no dzimšanas līdz gada vecumam. Bērns mūs vēro, mūs iepazīst. Bērnam acis ir vaļā 24 stundas diennaktī un viņš redz 360 grādu leņķī.
- Bērns šajā vecumā (0-6 gadi) nekrāj zināšanas, viņš krāj pieredzi.To pieredzi, uz kuras vēlāk būvēs vai nu to mājiņu, vai debesskrāpi.
- Bērns mācās (krāj savu pieredzi) arī tad, kad mēs nemaz negribam, lai viņš mācās.
- Ja Jums būs interesanti ar sevi, bērnam būs interesanti ar Jums.
- Montesori metode nav tikai materiāls, tā ir attieksme.
- Montesori mājas apstākļos – pieaugušais audzina sevi, lai bērns varētu uzkrāt sevī pozitīvo pieredzi.
- JA VIEN IR IESPĒJA, DODIET BĒRNAM IESPĒJU!
Nu, tā ir daļiņa no tā, ko es sadzirdēju. Jāsaka godīgi, ka dažos negatīvos piemēros saskatīju arī sevi. Būs pie kā strādāt. Iespējams, ka citas mammas sadzirdēja ko citu, viņām svarīgu un nozīmīgu.
Ļoti vērtīgs vakars!
Paldies visām mammām, kas atnāca un kam tas arī bija svarīgi! Man bija iespēja uzzināt daudz jauna, kas man ir ļoti, ļoti svarīgi, lai varētu savu iesākto darbu turpināt labāk!
Esmu pateicīga Jums par šo kopā būšanu un vērtīgo vakaru!
Jolanta