pumpurs.1s.lv

 

Kartiņas vārdu krājuma paplašināšanai


  sadaļa: MONTESSORI

 Jau iepriekšējā rakstā „Visa laba Jāņuzāle..." minēju, ka esmu sagatavojusi jaunu kartiņu materiālu bērna vārdu krājuma paplašināšanai. Šoreiz gribu Tev pastāstīt, kas tas ir par materiālu un kā ar to darboties.
Kartiņas vārdu krājuma paplašināšanai ir viens no Montessori valodas materiālu vingrinājumiem. Tas ir lielisks veids, kā bērnam apgūt daudz jaunus vārdus un izzināt pasauli. Kartiņu materiāls var būt ļoti dažāds un plašs. Tas ir materiāls, ko katra mamma var mājās izgatavot pati, iekļaujot tajā tieši tās tēmas, kas varētu būt aktuālas bērnam konkrētajā brīdī.

   Kartiņu materiāla pagatavošanā būtu jāievēro daži nosacījumi. Konkrētam objektam jābūt attēlotam uz balta fona. Vislabāk, ja konkrētais objekts ir zīmēts, jo zīmējums ir pats abstraktākais. Šī kartīte tiek uzlīmēta uz vispārpieņemta apzīmējuma kartona (sarkans - dzīvnieki, zaļš - augi, dzeltens - uz cilvēku dzīvi attiecināmās lietas, zils - debesu spīdekļi, nokrišņi). Parasti viena komplekta ietvaros gatavo 9- 12 kartiņas. Ja tiek gatavoti vairāki komplekti par vienu tēmu, tad katram komplektam iekšējo kartītes malu iekrāso atšķirīgā krāsā, lai kartiņu komplekti nesajuktu. Tas vienlaicīgi kalpo arī kā kļūdu kontrole, ja bērns strādā vienlaikus ar vairākiem komplektiem. Viena komplekta ietvaros noteikti ir svarīgs objektu lielums. Zirgam jābūt lielākam par peli, un ķirbim lielākam par mandarīnu. Katram komplektam ir kartīte, uz kuras attēloti visi komplektā esošie objekti. Lai ilgāk kalpotu, kartiņas ielaminē.
Piebilde. „Jāņuzāļu" komplekta gadījumā es izvēlējos fotogrāfijas, jo tā man šķita dabiskāk. Ir ļoti jauki, ja var starp kartiņu un vārdu izmantot konkrēto priekšmetu. Vispirms mēs dabā iepazīstamies ar dažādiem augiem, pēc tam to apskatām kartiņā. It īpaši svarīgi tas ir mazākiem bērniņiem.

   Darbojoties ar kartiņu komplektu, bērnam rāda kartiņu un bērns nosauc konkrēto objektu. Pareizi nosauktās kartiņas liek vienā pusē, bet tās, kuras bērns nenosauc, liek otrā pusē. Turpina darboties ar nenosauktajiem attēliem. Parasti ņem trīs kartiņas - arī tad, ja nav nosaukta viena un seko 3 pakāpju lekcija (īsumā - 1.) tā ir rudzupuķe 2.) vai vari man parādīt rudzupuķi? 3.) rādot uz kartiņu, kur attēlota rudzupuķe, jautā, kas ir tas?). Ja nezināmo kartiņu ir vairāk kā trīs - pirmajā reizē iepazīstina ar 3 jauniem vārdiem, nākamajā reizē - ar nākamajiem trīs jauniem vārdiem, bet jāņem vērā cik daudz jaunu jēdzienu bērns var vienā reizē apgūt. Beigās tiek nosaukts visu objektu kopējais apzīmējums un kā pēdējā tiek parādīta kartiņa ar viesiem objektiem.
Piebilde. Es savam „Jāņuzāļu" komplektam uztaisīju arī uzrakstus, lai vēlāk noder pie lasīšanas apguves un, protams, lai līdz nākamajam gadam kaut kas neaizmirstas. Tad otrā pusē noteikti vajag uzlīmēt kontrolpunktus, lai bērns pats var pārbaudīt savas zināšanas.
 
  Teikšu godīgi, gatavojot šādus kartiņu materiālus, es pati ļoti daudz uzzinu. Liekas, uz pasauli esmu sākusi raudzīties savādāk - plašāk. Pirms tam darbu steigā bieži vien pat nepamanot, ka pienenes jau noziedējušas un skat, jau jāsāk raža vākt. Tagad daudz vērīgāk ieskatos dabas procesos un saprotu, cik daudz skaistuma un interesantā mums visapkārt.

Materiālu variet lejuplādēt un izmantot!
Tikai un vienīgi personīgai lietošanai!

Lai ik mirklis ir radošs!

Jolanta

Komentāri (0)  |  2012-07-10 09:03  |  Skatīts: 3445x

Atpakaļ